1964-72 / ČZ motokros - Stručná historie modelů - 1.část

Značka ČZ sehrála v historii světového motokrosu významnou úlohu. Od počátku šedesátých let, kdy se zasloužila o vymizení těžkých čtyřtaktů ze závodních tratí, do poloviny let sedmdesátých získala celkem 7 světových titulů ve dvou třídách. Mohlo jich být osm, kdyby nebyl zasloužený titul ukraden Jaroslavu Faltovi v roce 1974. K tomu ještě tovární jezdci přidali řadu medailových umístění a titul v MS družstev v roce 1975. Naposledy se stroj se značkou ČZ objevil na medailovíém umístění v celkovém pořadí MS v roce 1976 díky titulu vicemistra Jiřího Churavého ve třídě 125. Poté již se značka ČZ postupně z MS vytratila a v 90.letech skončila i výroba sériových strojů.

Motocykly ČZ si však získaly za dobu své existence obrovskou řadu příznivců a vyvážely se do celého světa včetně USA, kde mají dodnes velkou sběratelskou hodnotu a kde je také můžeme stále vidět v závodech veteránů. Paradoxně právě v USA pracuje ještě dnes řada motocyklových servisů a prodejců, kteří se věnují značce ČZ.

V následujících řádcích uvádíme stručnou historii motokrosových modelů ČZ z období do roku 1972, kdy získala všechny své mistrovské tituly a v roce 1972 poslední podiové umístění v nejvyšší třídě do 500 ccm:

1964-1966

Dvouvýfukové modely

typy 968 – 250 ccm a 969 – 360 ccm (Twinpipper, "Dvoulauf)

ČZ 250 typ 968

Dvouvýfukové modely byly prvně představeny v roce 1960 při vstupu do světového motokrosu. Vlastimil Válek jej napoprvé dovezl k devátému místu. ČZ se s tím nespokojila a rok 1961 strávila vylepšováním tohoto motocyklu. V roce 1962 byl „dvoulauf“ znovu přihlášen a Vlastimil Válek  ho dovezl ke 4. místu. ČZ byla již spokojenější s tímto umístěním a nasadila v roce 1963 více těchto motocyklů. Jezdci obsadili 2-4 místo. Druhý byl Válek, třetí Grigoriev a čtvrtý Pilař. ČZ byla dostatečně spokojena a v závěru roku 1963 zadala tento motocykl do sériové výroby. V roce 1964 ho pak uvolnila  do prodeje jako první hromadně vyráběný a v bedně dodávaný tovární motocykl.

Rok 1964 byl v závodech MS pro ČZ také významným rokem. S belgičanem Jöelem Robertem v sedle vyhrála ČZ šampionát třídy 250 ccm a Roberta ještě následovali rusové - třetí Arbekov, čtvrtý Grigoriev a češi - sedmý Válek a osmý Pilař. V následujícím roce 1965 ČZ znovu vyhrála šampionát s rusem Arbekovem, kterého následoval druhý Robert a sedmý Válek (jezdil však na strojích ČZ i JAWA).

Rok 1965 byl také rokem, ve kterém byl představen v závodech model ČZ 360. Premiéra přinesla druhé místo s východním němcem Friedrichsem a třetí se švédem Tibblinem. Tento model používal stejný rám jako dvěstěpadesátka, ale motor již měl design, který byl (vyjma dvou výfuků) používán v dalších letech na novějších modelech.

 

1967-1968

Jednovýfuk horem – (Sidepipper ("bočák") , Montreal)

typy 980 – 250 ccm a 969.01 – 360 ccm

V roce 1967 ČZ představila ve světovém motokrosu jednovýfukový model s výfukem vedeným horem. Model byl označen ČZ 250 jednovýfuktypovým číslem 980 a měl design motoru stejný jako třistašedesátka a hliníkový válec téměř  čtvercového tvaru. Dvouvýfukový systém byl přestavěn na jednovýfukový.

Ve třídě 250 ccm dosáhla v roce 1967 ČZ následující umístění:

2. Robert, 4. Arbekov, 7. Shinkarenko, 8. Strnad, 9. Friedrichs, 10. Moiseev

a ve třídě do 500 ccm:

1. Friedrichs, 3. Bickers, 4. Válek (také Jawa), 5. De Coster, 6. Draugs

 

V roce 1968 získala ČZ oba světové tituly.

Ve třídě 250 ccm to byl Robert a dále 3. Geboers, 4. Konečný, 5. Bickers

a v pětistovkách zvítězil Friedrichs a na dalších místech se umístili 5.De Coster, 7.Dobrý, 11. Válek (startující ale také opět na motocyklu Jawa).

Joel Robert na ČZV roce 1969 přidala ČZ do svého vítězného seznamu ve dvěstěpadesátkách titul mistra a vicemistra s Robertem a Geboersem a další cenná umístění - 4. Stodůlka, 5. Konečný, 8. Strnad, 10. Moiseev, 16. Halm, 19. Bickers, 22. Karsmakers.

Ve třídě 500 se na CZ 360 umístili:

3. Friedrichs, 5. De Coster, 10. Homola (Jawa)

Při srovnání známých pozdějších modelů ze 70.let s tímto  je zde velmi málo odlišností. Design motoru je v základu stejný.

To, co platí  pro servisní pokyny modelů do konce roku 1974, platí i pro tento model. Nějaké rozdíly se ale přece jen najdou. Rám tohoto modelu je rozdvojený pod motorem namísto pozdjěšího rozdělení vpředu. Zadní držák motoru je širší. Magneto je užší a stejně tak jeho víko. Pozdější modely magneta se hodí pouze když je použit odpovídající model víka. Všechny modely mají třícívkové magneto a dvě zapalovací cívky a  svíčky.

Pozn.: Původní těsnění kliky na straně magneta může být zdrojem problém . Na tomto modelu deska, která drží těsnění je  přitlačována na kryt ze strany motoru. Při utažení krytu těsnění, mají šrouby tendenci ohnout kryt, což může způsobit netěsnost. Ačkoliv se těsnění zdá perfektní, může způsobovat netěsnost, což je příčinou špatného spouštění motoru, chudé směsi a zaolejování magneta. Toto může být odstraněno  přidáním více těsnění a těsnící hmoty mezi desky.

Na prvních modelech byly používány tři třecí a dvě přítlačné lamely. Venkovní náboj byl silnější.  Pozdější modely používaly čtyři třecí a tři přítlačné lamely a slabší venkovní koš. Dřívější spojky mohou být nahrazeny novějšími.

Němec Paul  Fridrichs ČZ 360

První modely používaly pístní kroužky s L profilem. Později byly změněny na

obdélníkový průřez. Ložiska pístního čepu jsou stejná a novější modely pístu mohou být použity. V případě třistašedesátky se může vrtání  změnit až na 380 ccm. Pístní čep,ložisko i píst se hodí perfektně.

Tyto modely mohou být snadno přestavěny na enduro, nebo trial motocykly.

Jedna ze zapalovacích cívek je vyjmuta a tento zdroj je změněn na světelný. Použije se usměrňovač, jaký požívaly pozdější CZ endura a  další zde použité součástky. Přední řetězové kolečko může být změněno.

Mnoho dílů je stejných , nebo zaměnitelných s pozdějšími modely. S minimálním množstvím práce a peněz , každý z těchto modelů může být udržován v provozu po mnoho let. Možná není tak rychlý jako pozdější modely, tyto první měly však lepší kroutící moment než následující modely.

1970-1972

Jednovýfuk spodem – (Yellowtank, "Žluťák")

typy 980.03, 980,04 – 250 ccm; 981, 981.01 – 360 ccm; 984, 984.1, 984.3-125ccm

 

ČZ 360 jednovýfuk spodem, v USA známý jako Toto byly modely v USA známé jako  „Yelowtank“, v česku "Žluťák". Stejně jako v předchozích letech zde nebylo příliš mnoho změn. Třistašedesátka byla převrtána na 380 ccm, vložka i ostatní části válce byly stejné. Namísto komory sání která byla dříve jedním kusem s přední částí zadního blatníku jsou tyto díly nyní oddělené. Rám je rozdvojen již před motorem narozdíl od předcházejícího pod motorem rozdvojeného. Po prvních modelech této série byly litinové stupačky nahrazeny novějším provedením sklopných stupaček, ze zadních tlumičů byly odstraněny horní kryty a objevilo se i několik menších změn.

Za zmínku stojí především výfuk vedený po motorem a změněný tvar nádrže.

V roce 1971 byla představena stopětadvacítka. Měla stejný design motoru, ale tento model měl pětistupňovou převodovku.

V roce 1972 byl prodloužen krk řízení.

Mnoho  dílů je stejných nebo zaměnitelných s pozdějšími modely.

V tomto roce byla ČZ stále nejlepší produkčním motokrosovým strojem na trhu. Produkční modely byly hodně využívány v závodech,  ale v tomto období ostatní výrobci stavěli nákladné prototypy, aby konkurovali ČZ a vynikajícími finančními podmínkami lákali světové jezdce, kteří jezdili značku ČZ. Ti zahraniční pochopitelně dříve či později značku ČZ opustili a osedlali tyto převážně japonské stroje. Přesto však byl ČZ stále motocykl schopný vítězit. Lepší jezdci a obtížnější tratě to byly okamžiky, kdy ČZ ukázala svoji opravdovou nadvládu. V průběhu roku 1972 ČZ stále měla na kontě tolik vítězství jako nikdo jiný.

Pro závodní sezónu 1970 ČZ ztratila své nejlepší jezdce díky invazi Japonců do motokrosu. Přesto na motocyklech  250 ccm dosáhli jezdci těchto umístění:

3. De Coster, 5.Halm, 9.Stodůlka, 10.Kavinov.

Na 380 potom byl 4. Friedrichs, 8. Toman.

V roce 1971 na motocyklech 250 ccm :

Válek vyhrál první  250 AMA šampionát, ve světovém motokrosu byl 7.Halm, 8.Kavinov, 9.Falta, 11.Rahier, 13.Rulev, 14. Moiseev.

Na motocyklu 380 ccm byl 4. Friedrichs.

 

Čtěte také druhou část Historie ČZ


Vložil: Blackbird
26.9.2010 zpět